Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych w firmach od 2026 roku

Ogólne

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie istotne zmiany w zasadach rozliczania kosztów związanych z zakupem samochodów osobowych w działalności gospodarczej, czyli nowe limity amortyzacyjne. Przedsiębiorcy muszą przygotować się na nowelizację przepisów podatkowych wprowadzającą zróżnicowanie limitów odliczeń podatkowych w zależności od rodzaju napędu i poziomu emisji CO₂ pojazdu. Dotknie to szczególnie przedsiębiorców zdecydowanych na zakup aut spalinowych, którzy od 2026 roku będą mogli rozliczać w kosztach firmowych znacznie mniejsze kwoty.

Czym jest amortyzacja i jak wpływa na podatki?

Amortyzacja to sposób stopniowego rozliczania w czasie kosztu zakupu samochodu firmowego. Zamiast ująć całą wartość auta jednorazowo, przedsiębiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych w kolejnych latach. Każdy taki odpis stanowi koszt uzyskania przychodu i obniża podstawę opodatkowania, co bezpośrednio wpływa na wysokość podatku dochodowego w PIT i CIT.

Aktualnie obowiązujące przepisy

Do końca 2025 roku przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz osób prawnych (CIT) przewidują dwa główne limity, które wynoszą:

  • 225 000 zł dla samochodów elektrycznych i wodorowych,
  • 150 000 zł dla pozostałych samochodów.

Koszty przekraczające te wartości nie stanowią kosztu podatkowego.

Zmiana przepisów od 2026 roku

Na mocy nowelizacji ustawy z 2 grudnia 2021 r. (Dz.U. 2021 poz. 2269 ze zm.), od początku 2026 roku zmniejszy się wartość amortyzacji możliwej do ujęcia w kosztach podatkowych.  

Od 1 stycznia 2026 roku nowe progi w odniesieniu do samochodów osobowych, będą wynosiły:

  • 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i wodorowych;
  • 150 000 zł – dla samochodów niskoemisyjnych, jeżeli emisja dwutlenku węgla będzie niższa niż 50 g/km CO₂;
  • 100 000 zł – dla pozostałych samochodów, jeżeli emisja dwutlenku węgla będzie równa lub wyższa niż 50g/km CO₂.

W przypadku samochodów elektrycznych, wodorowych i niskoemisyjnych limity pozostają bez zmian. Rozwiązanie to wpisuje się w unijną politykę redukcji emisji i promuje pojazdy przyjazne środowisku, zachęcając przedsiębiorców do ich zakupu.

Jednak właściciele pozostałych pojazdów, a zatem wszystkich spalinowych i większości hybryd, muszą liczyć się ze zmniejszeniem możliwych do rozliczenia kosztów ze 150 tys. zł do 100 tys. zł.  Limit w 2026 roku jest aż o 50 000 zł niższy. Ta zmiana sprawi, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. 

Kwalifikacja samochodu do odpowiedniej kategorii będzie opierała się na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK). Do ewidencji trafiają informacje z dokumentów homologacyjnych, w których wskazany jest poziom emisji CO₂ dla danego modelu. To właśnie ta wartość przesądzi o tym, czy pojazd zostanie uznany za niskoemisyjny, a w konsekwencji – jaki limit amortyzacyjny znajdzie zastosowanie.

Kiedy warto kupić samochód firmowy?

Zmiany w amortyzacji będą dotyczyć wyłącznie pojazdów wprowadzanych do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 roku. Samochody zakupione i zarejestrowane w firmowej ewidencji jeszcze w 2025 roku będą mogły być rozliczane według dotychczasowych, korzystniejszych zasad, niezależnie od ich emisji CO₂. W związku z tym przedsiębiorcy planujący zakup auta spalinowego powinni rozważyć dokonanie zakupu jeszcze w tym roku, aby skorzystać z wyższych limitów amortyzacyjnych.

Leasing i najem – takie same zasady

Nowe limity będą miały zastosowanie nie tylko do amortyzacji, ale także do kosztów leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy. Jeżeli wartość pojazdu przekroczy określony limit nadwyżka nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. W praktyce przedsiębiorcy będą musieli dokładnie analizować nowe umowy leasingowe i kalkulować rzeczywiste obciążenia podatkowe.

Podsumowanie

Nowe regulacje wpisują się w unijną politykę klimatyczną, której celem jest stopniowa eliminacja pojazdów wysokoemisyjnych i wspieranie zakupu aut elektrycznych oraz wodorowych. Dla przedsiębiorców oznacza to nie tylko wyższe koszty związane z samochodami spalinowymi, ale również impuls do inwestycji w pojazdy niskoemisyjne, które w przyszłości mogą wiązać się z dodatkowymi ulgami lub wsparciem finansowym.

Od 2026 roku zasady amortyzacji samochodów osobowych w firmach staną się mniej korzystne, zwłaszcza dla właścicieli aut spalinowych i hybrydowych. Limit kosztów podatkowych zostanie w ich przypadku obniżony do 100 000 zł. Jeśli jednak przedsiębiorca zdecyduje się na zakup samochodu jeszcze w 2025 roku, będzie mógł korzystać z dotychczasowych zasad, co w wielu przypadkach może przełożyć się na wymierne oszczędności podatkowe.